انتخاب دوربین مداربسته مناسب برای مجتمع های مسکونی، فروشگاه، شرکت، کارخانه ها و سایر صنایع، مساله بسیار مهم برای حفظ امنیت با حداقل هزینه و بهترین کیفیت و عملکرد می باشد.

اما انتخاب یک سیستم نظارتی مناسب با افزایش چشمگیر مدل دوربین ها و پیشرفته شدن سیستم های مدیریت تصویر کار آسانی نیست. ما با ۹ سوال از شما این کار را آسان می کنیم.

۱- آیا قصد دارید از دوربین مداربسته به صورت مخفی استفاده کنید یا عامل بازدارنده ؟

مکان و آنچه که برای نظارت دارید تعیین می کند که از دوربین مداربسته مخفی استفاده کنید یا آشکار. معمولا دوربین های مداربسته دام و اسپید دام به علت کروی بودن و مشخص نبودن جهت لنز آن در دسته دوربین های مخفی و مدل بولت و سایر مدل های دام که شیشه ی کروی ندارند در دسته آشکار قرار میگیرند.

۲- آیا دوربین های مداربسته در داخل منزل یا خارج استفاده خواهند شد؟

تعیین محل نصب دوربین ها نیز در انتخاب نوع آن بسیار حائز اهمیت است. برای محیط های داخل به طور معمول از مدل های دام و برای محیط های بیرون از مدل های بولت و PTZ استفاده می شود زیرا درجه حفاظت(IP) و (IK) دوربین مداربسته بولت و PTZ بالاتر از مدل های دام است

البته اگر از مدل های دوربین دام برای استفاده در رستوران، کارخانه و کارگاه استفاده شود باید از درجه حفاظت بالای آن مطمئن شد تا ذرات معلق، خاک اره و سایر موارد دیگر به درون لنز نفوذ نکند. بنابرین به مشخصات دوربین انتخابی نگاه کنید و به دنبال اعداد درجه حفاظت بالا مانند IP67 یا IP66 باشید.

نکته: در مشخصات تمام دوربین ها درجه حفاظت با نام های IP و IK نشان داده شده است که IP نشان دهنده میزان درجه حفاظت در برابر آب و گرد و غبار می باشد و IK نشان دهنده میزان ضربه پذیری شیشه در مدل های اسپید دام می باشد.

۳- چه مقدار از منطقه را قصد دارید دوربین پوشش دهد؟

اگر محیط شما باز و وسیع است از یک دوربین اسپید دام استفاده کنید، استفاده از این نوع دوربین نیاز به تعداد بالای دوربین را کم می کند. اما اگر تنها قصد نظارت بر یک کوچه یا مقابل درب منزل یا فروشگاه را دارید از دوربین مداربسته بولت استفاده کنید و به طبع اگر محیط داخل منزل یا فروشگاه و یا کارخانه مد نظر شما برای پوشش باشد از انواع مدل دام بهره بگیرید.

۴- به چه میزان وضوح و جزئیات تصویر نیاز دارید؟

اگر قصد نظارت به موارد کوچک دارید مانند اجناس فروشگاه، نظارت بر روی کانتر، پلاک خواندن اتومبیل ها و … از دوربین های با جزئیات بیشتر استفاده کنید و اگر قصد نظارت به تردد ماشین ها و رفت و آمدها و اجناس بززگ را دارید می توانید در هزینه خود صرفه جویی کرده و دوربینی با وضوح پایین تر انتخاب کنید.

۵- شرایط روشنایی محیط چگونه است؟

داشتن تصویر واضح در شب یکی از دغدغه های خریداران دوربین مدار بسته است. بنابرین قبل از انتخاب دوربین به میزان نور محیط خود در روز و شب دقت کنید و در مشخصات دوربین ها به دنبال مشخصه های مورد نیاز خود بگردید، یکی از این مشخصه ها دید در شب بودن یا میزان پرتاب IR دوربین می باشد که باید به آن دقت کرد. به عنوان مثال دوربین DH-HAC-HFW2401DP دارای ۸۰ متر پرتاب IR می باشد و دوربین DH-HAC-HFW1400TP دارای ۲۰ متر دید در شب می باشد. بنابرین به این اعداد دقت کنید زیرا در روز عملکرد دوربین های با کیفیت تقاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما در شب ماجرا متفاوت است. ( مورد مقایسه تنها دوربین های با کیفیت می باشد مانند برند های Dahua و Hikvision)

۶- آیا داشتن صدا همراه با تصویر مهم است؟

به کارگیری میکروفن در کنار دوربین مداربسته می تواند عامل مهمی در تشخیص نحوه اتفاقات باشد و با توجه به پیشرفت سیستم مدیریت تصویر می توان با تنظیم نمودن میزان صدا، در صورتی که از آستانه تنظیم شده فراتر باشد، آلارم فعال شود. در تعدادی از دوربین های داهوا میکروفن داخل دوربین تعبیه شده است.

۷- مقیاس مورد نظر شما برای پوشش دادن چگونه است؟ آیا در آینده نیاز به دوربین های بیشتر است؟

انتخاب تعداد کانال های دستگاه DVR یا NVR زمانی پیچیده می شود که شما در آینده قصد افزایش دوربین مداربسته های خود را دارید بنابرین قبل از انتخاب دستگاه تمام نقاط قصد پوشش را مجددا بررسی کنید و یا از دوربین های مداربسته بی سیم استفاده کنید تا در صورت نیاز به راحتی تعداد آن را افزایش دهید.

۸- با استفاده از یک سیستم امنیتی، قصد تغییر در روند فروش و کسب و کار خود دارید؟

سیستم های نظارت تصویری در شرکت ها نه تنها باعث جلوگیری از سرقت شده بلکه باعث افزایش ایمنی کارکنان و ثبت حوادث نیز می شوند. زمانی که نظارت دقیق بر کارمندان یک شرکت باشد آنها احساس امنیت بیشتری در محیط کار خود دارند. همچنین از تصاویر ضبط شده توسط یک سیستم نظارتی می توان برای تأیید حوادث مانند سرقت، خشونت کاری، آسیب مالی و خرابکاری استفاده کرد وجود اطلاعات تصویری برای دریافت خسارت از بیمه و یا گزارش به اجرای قانون ضروری است.

با گذشت از این مسئله می توان گفت داشتن یک سیستم نظارتی خوب می تواند نه تنها از نظر امنیت و نظارت، بلکه در روند کاری شما و  تجزیه و تحلیل نحوه کاری شما نیز سودمند می باشد.

برای مثال، با بررسی روند حرکتی مشتریان در فروشگاه خود می توان دریافت که چگونه محصولات در فروشگاه قرار بگیرند تا بازدهی فروش بیشتر شود و حتی اگر از ویژگی های پیشرفته مانند تشخیص چهره برای ارزیابی مشخصاتی مانند جنسیت و سن خریداران استفاده شود تاثیر بسیاری در فروش ماهانه و سالانه شما خواهد گذاشت.  این قابلیت ها می تواند به صاحبان فروشگاه اجازه دهند تا نه تنها مشتریان خود را بهتر درک کنند، بلکه آنها را قادر می سازد تا تبلیغات هدفمندی برای نمایش محصولات خود داشته باشند.

۹- آیا ویژگی VMS برای شما ضروری است؟

با توجه به اینکه هر انسان به طور میانگین تنها ۲۰ دقیقه می تواند بر روی یه فیلم تمرکز کند، آیا برای بررسی رفتار مشکوک نیاز است تا از تکنولوژی تحلیل رفتار VMS بهره مند باشید؟ اگر این چنین است در انتخاب دوربین مداربسته، به این نکته دقت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *