خانه هوشمند بیسیم

خانه هوشمند بیسیم یا وایرلس به یک راه‌اندازی خانگی مناسب اشاره دارد که در آن لوازم و دستگاه‌ها را می‌توان به طور خودکار از راه دور از هر نقطه و با اتصال به اینترنت با استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه کنترل کرد. مردم در زندگی امروزی برای هوشمندسازی خانه و یا صنایع مختلف به دنبال راه‌حلی مقرون به‌صرفه برای افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری در شبکه‌های ارتباطی و انتقال داده هستند. فناوری خانه هوشمند بی‌سیم و باسیم از رایج‌ترین روش‌های ارتباطی است. در روش باسیم می‌توان انرژی در حجم بالا را انتقال داد. با این وجود دانشمندان به دنبال یافتن راه‌حل و تکنولوژی بهتری هستند که از طریق آن بتوان انرژی بیشتری را از طریق بی‌سیم نیز منتقل نمود.

تجهیزات هوشمندسازی بیسیم خانه

خانه هوشمند بیسیم به صاحبان خانه این امکان را می‌دهد که وسایل، سیستم گرمایشی و سرمایشی، چراغ‌ها و سایر دستگاه‌ها را از راه دور با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت و از طریق اتصال به اینترنت کنترل کنند. به طور کلی خانه‌های هوشمند را می‌توان از طریق سیستم‌های بی‌سیم یا با سیم راه‌اندازی کرد. فناوری خانه هوشمند راحتی و صرفه‌جویی در هزینه را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند. خطرات و اشکالات امنیتی همچنان گریبان سازندگان و کاربران فناوری خانه‌های هوشمند را می‌گیرد.

عملکرد خانه‌ هوشمند بیسیم

دستگاه‌های یک خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و می‌توان از طریق یک نقطه مرکزی مانند تلفن هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، یا کنسول بازی به آنها دسترسی داشت. قفل درها، تلویزیون‌ها، ترموستات‌ها، مانیتورهای خانگی، دوربین‌ها، چراغ‌ها و حتی وسایلی مانند یخچال را می‌توان از طریق یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل کرد. این سیستم بر روی یک تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های شبکه نصب شده است و کاربر می‌تواند برنامه‌های زمانی برای اعمال تغییرات خاص ایجاد کند. لوازم خانگی هوشمند دارای مهارت‌های خودآموزی هستند تا بتوانند برنامه‌های صاحب خانه را یاد بگیرند و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهند. خانه هوشمند وایرلس مجهز به کنترل روشنایی به صاحبان خانه اجازه می‌دهد مصرف برق را کاهش دهند و از صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با انرژی بهره‌مند شوند.

برخی از سیستم‌های اتوماسیون خانگی در صورت مشاهده هرگونه حرکتی در خانه به صاحب خانه در صورت عدم حضورشان هشدار می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند در صورت بروز شرایط قریب‌الوقوع با مقاماتی از جمله پلیس یا آتش نشانی تماس بگیرند.

پس از اتصال، خدماتی مانند زنگ درب‌های هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و لوازم خانگی هوشمند همه متصل به اینترنت بوده و از (IOT) فن آوری، شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی که می‌تواند جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات الکترونیکی را انجام دهند، استفاده شده است.

با این حال امنیت و کارایی دلایل اصلی افزایش استفاده از فناوری خانه‌های هوشمند است. خانه‌های هوشمند می‌توانند سیستم‌های بی‌سیم یا سیم‌کشی یا هر دو را داشته باشند. نصب سیستم‌های وایرلس راحت‌تر است. قرار دادن یک سیستم خانه هوشمند بی‌سیم با ویژگی‌هایی مانند روشنایی هوشمند، کنترل آب و هوا و امنیت می‌تواند چندین هزار دلار هزینه داشته باشد که آن را بسیار مقرون به صرفه می‌کند از سوی دیگر، سیستم‌های سیم‌کشی قابل اعتمادتر در نظر گرفته می‌شوند و معمولاً هک کردن آنها دشوارتر است. یک سیستم سیم‌کشی شده می‌تواند ارزش فروش خانه را افزایش دهد. اما یک اشکال وجود دارد و آن هم گران قیمت بودن آنها است. نصب یک سیستم هوشمند لوکس و سخت می‌تواند ده‌ها هزار دلار برای صاحبان خانه هزینه داشته باشد.

 

مزایا و معایب خانه‌های هوشمند وایرلس

نصب یک سیستم فناوری خانه هوشمند راحتی را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند. به جای کنترل لوازم خانگی، ترموستات، روشنایی و سایر ویژگی‌ها با استفاده از دستگاه‌های مختلف، صاحبان خانه می‌توانند همه آنها را با استفاده از یک دستگاه کنترل کنند (معمولاً یک تلفن هوشمند یا تبلت). از آنجایی که کاربران به یک دستگاه قابل حمل متصل هستند، می‌توانند اعلان‌ها و به‌روزرسانی‌ها را در مورد مشکلات خانه‌هایشان دریافت کنند. به‌عنوان مثال، زنگ‌های هوشمند به صاحبان خانه اجازه می‌دهند افرادی را که به درب خانه می‌آیند، حتی زمانی که در خانه نیستند، ببینند و با آنها ارتباط برقرار کنند. کاربران می‌توانند دمای داخلی، روشنایی و لوازم خانگی را نیز تنظیم و کنترل کنند. با صرف هزینه راه‌اندازی سیستم هوشمند، صاحبان خانه می‌توانند از صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه بهره‌مند شوند. لوازم خانگی و الکترونیک را می‌توان با کارایی بیشتری مورد استفاده قرار داد و هزینه‌های انرژی را کاهش داد.

معایب:

در حالی که خانه هوشمند بیسیم راحتی و صرفه‌جویی در هزینه را ارائه می‌دهد، هنوز چالش‌هایی وجود دارد. خطرات و اشکالات امنیتی همچنان گریبان سازندگان و کاربران این فناوری را می‌گیرد. به‌عنوان مثال، هکرهای ماهر می‌توانند به لوازم خانگی مجهز به اینترنت یک خانه هوشمند دسترسی پیدا کنند.

در اکتبر ۲۰۱۶، بات نتی به نام Mirai به دستگاه‌های به هم پیوسته دستگاه‌های DVR، دوربین‌ها و روترها نفوذ کرد تا از طریق حمله به سرویس‌ها که به‌عنوان حمله DdoS نیز شناخته می‌شود، تعداد زیادی از وب‌سایت‌های اصلی را از بین ببرد. اقدامات برای کاهش خطرات چنین حملاتی شامل محافظت از وسایل هوشمند و دستگاه‌های دارای رمز عبور قوی، استفاده از رمزگذاری در صورت وجود و فقط اتصال دستگاه‌های مورد اعتماد به شبکه است.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، هزینه‌های نصب فناوری هوشمند می‌تواند از چند هزار دلار برای یک سیستم بی سیم تا ده‌ها هزار دلار برای یک سیستم سیمی باشد. این مبلغ هزینه سنگینی است، به خصوص که ممکن است نیاز به یادگیری برای عادت کردن به سیستم برای همه افراد خانواده وجود داشته باشد. خانه هوشمند بیسیم برای استفاده کمک می‌کند تا برخی از آن استرس‌های کوچک روزانه را از بین برود. یک خانه هوشمند واقعی زندگی شما را راحت‌تر و خانه شما را ایمن‌تر می‌کند.

سیستم عامل خانه هوشمند (OS) تقریباً تمام فناوری خانه شما را به هم متصل می‌کند.

محصولات و تجهیزات هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که از چیزهایی که در خانه هستید، از جمله بچه‌ها، آگاه شوید. با دسترسی از راه دور به دوربین‌ها، قفل درها، چراغ‌ها و موارد دیگر لذت ببرید. همچنین دسترسی به کنترل صوتی را فراهم می‌کند و ابزارهایی را برای شخصی سازی بیشتر خانه هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد.

امنیت در فناوری خانه هوشمند بیسیم

برای نخستین بار خانه هوشمند بی‌سیم در سال ۲۰۰۳ توسط برند Control4 مطرح شد. از مهم‌ترین و پرکاربردترین پروتکل‌های آن می‌توان به RF، Bluetooth، Z-Wave، Wi-Fi، ZigBee اشاره نمود که در ادامه به معرفی کامل Z-Wave و Zigbee خواهیم پرداخت.

خانه هوشمند بی سیم با Z-wave

فناوری Z-wave پیشرو در برابر بسیاری از برندهای مطمئن و قابل اعتماد است که در تلاش هستند تا خانه را هوشمندتر و ایمن‌تر کنند. با Z-Wave، محصولات خانه هوشمند می‌توانند بدون توجه به برند یا پلت فرمی که با استفاده از هاب هوشمند مرکزی ساخته شده‌اند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هاب تضمین می‌کند که دستگاه‌های خانه از طریق یک برنامه ساده تلفن هوشمند یا تبلت به یکدیگر و به شما متصل هستند. با بیش از ۲۰ سال حضور در بازار، فناوری Z-Wave دارای برد گسترده و بهترین اقدامات امنیتی در کلاس خود بوده تا شبکه خانگی شما را هوشمندتر و ایمن‌تر نگه دارد.

خانه هوشمند وایرلس

مزایای Z-Wave

برخلاف اکثر پلتفرم‌های فناوری دیگر برای خانه‌های هوشمند، Z-Wave بیش از ۲۰ سال است که وجود دارد. نه تنها این بدان معناست که Z-Wave در حال آزمایش، سرمایه‌گذاری مجدد و تحول در فناوری خانه‌های هوشمند بوده است، بلکه به این دلیل است که Z-Wave بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین اکوسیستم موجود در بازار را دارد.

با محصولات دارای گواهی Z-Wave 3300 – از روشنایی، قفل، ترموستات، حسگرها و غیره با مارک‌های مختلف در سراسر خانه خود می‌توانید استفاده کنید.

مراحل استفاده از Z-Wave

اولین گام، هاب هوشمند خود را انتخاب کنید. هاب خانه هوشمند به‌عنوان یک مرکز فرمان مرکزی برای هر دستگاه متصل – Z-Wave و غیر Z-Wave – عمل می‌کند تا با یکدیگر و مهم‌تر از همه با شما ارتباط برقرار کنند.

هاب خانه‌های هوشمند Z-Wave ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند و حداقل فناوری‌های Z-Wave و Wi-Fi را در داخل خود گنجانده‌اند. Wi-Fi شما را قادر می‌سازد تا زمانی که در خانه یا خارج از خانه هستید به سیستم خود متصل شوید و در عین حال، Z-Wave یک راه امن را برای دستگاه‌های موجود در شبکه فراهم می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. فرقی نمی‌کند از تلفن همراه، تبلت یا دستیار صوتی خود استفاده می‌کنید – به لطف هاب هوشمند، هر محصول را می‌توان در یک مکان کنترل و مدیریت کرد.

هاب‌ها نه تنها دستورات را به دستگاه‌های متصل در شبکه شما ارسال می‌کنند، بلکه تنها به یک برنامه برای انجام همه این کارها مجهز هستند. هاب‌های هوشمند Z-Wave به شما امکان می‌دهد از برنامه خانه هوشمند برای کنترل، دسترسی و نظارت بر خانه خود، عزیزان داخل و خود محصولات استفاده کنید.

از چراغ‌های هوشمند برای آشپزخانه گرفته تا قفل‌های هوشمند برای ورودی، باید قبل از خرید و ساخت خانه هوشمند اطلاعات جامعی داشته باشید. برای شروع به کمک نیاز دارید؟ از راهنمای هوشمند Z-Wave استفاده کنید، هر راهنما به گونه‌ای طراحی شده تا به شما در مورد نیاز یا مشکل خاصی در خانه و اینکه چه محصولات خانه هوشمندی را نیاز دارید، کمک کند.

 

خانه هوشمند بیسیم با Zigbee

پروتکل Zigbee تنها راه‌حل کامل LoT است. از شبکه مش گرفته تا زبان جهانی که به اشیاء هوشمند اجازه می‌دهد با هم کار کنند.

محصولات دارای گواهی Zigbee با استفاده از همان زبان IoT به یکدیگر متصل و ارتباط برقرار می‌کنند. میلیون‌ها محصول Zigbee در حال حاضر در خانه‌های هوشمند و ساختمان‌های تجاری امروزی مستقر شده‌اند. Zigbee با در نظر گرفتن سازگاری با گذشته و آینده ساخته شده است. این انتخاب و انعطاف پذیری را برای کاربران و توسعه دهندگان افزایش می‌دهد و این اطمینان را ایجاد می‌کند که محصولات و خدمات از طریق استانداردسازی و آزمایش همه لایه‌ها با هم کار خواهند کرد.

خانه هوشمند zigbee

مزایای Zigbee

  • در سطح جهانی به تصویب رسیده و به خوبی با سایر محصولات کار می‌کند.
  • قابل اعتماد و کم مصرف است.
  • شبکه مش، نقاط شکست را با حداقل مصرف برق از بین می‌برد.
  • امن است. با طراحی با انواع مکانیسم‌های امنیتی از جمله رمزگذاری AES-128-CCM از طریق هوا ایمن شده است.
  • با فروش بیش از نیم میلیارد چیپ ست Zigbee، صدها شرکت محصولات Zigbee را ساخته و به کار می‌گیرند.
  • نصب و استفاده از آن سبک و آسان است. برای مصرف انرژی کم برای افزایش عمر باتری و استفاده ساده برای مصرف کننده و فضاهای تجاری بهینه شده است‌.
  • دارای مش اثبات شده و خود سازنده است.
  • به شکل ایمن طراحی شده است. رمزگذاری و احراز هویت پیام AES-128 ، گواهی‌ها و رمزنگاری بیضوی ایمن داده‌های شخصی و احراز هویت دستگاه از شبکه‌های همسایه از مزایای آن است.
  • دارای مدل داده یکپارچه است. آزادی انتخاب دستگاه‌ها و فروشندگان از ویژگی مهم آن‌ها است. مدل داده‌های غنی، زبانی جهانی برای کارکردن دستگاه‌ها بدون توجه به برند ارائه می‌دهد.
  • از PHY 2.4 پشتیبانی می‌کند. فناوری Zigbee PHY از هر دو باند ۲٫۴ و Sub-GHz برای پوشش گسترده‌ترین تنظیمات و کاربردها پشتیبانی می‌کند.
  • فناوری Zigbee Direct – یکپارچه سازی بلوتوث
  • به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن هوشمند، تبلت یا سایر دستگاه‌های دارای بلوتوث به طور یکپارچه با شبکه‌های Zigbee خود تعامل داشته باشند.

 

وضعیت زیگبی (Zigbee) در بازار

مسکونی: فناوری Zigbee راه‌حل کامل، ایمن، قابل اعتماد و اثبات شده در بازار است که توسط اکثر ارائه دهندگان بزرگ اکوسیستم خانه‌های هوشمند مانند آمازون Echo Plus، Samsung SmartThings، Signify (Philips Hue) و غیره استفاده می‌شود. محصولات Zigbee با هر پلتفرم خانه یا کسب و کار متصل دارای گواهی Zigbee کار می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید محصولاتی را انتخاب کنید که همچنان برای شما کار کنند.

تجاری: فناوری Zigbee در تأسیسات ساختمان‌های تجاری با تمرکز زیاد بر بهره‌وری انرژی، شبکه مش واقعی، اندازه شبکه سازمانی و محدوده ارتباطی چشمگیر برتری دارد. مالکان، اپراتورها و پیمانکاران از افزایش صرفه‌جویی در مصرف انرژی بهره‌مند می‌شوند و با استفاده از این شبکه بی سیم سبز و با قابلیت نصب آسان، کمترین هزینه چرخه عمر را تضمین می‌کنند.

سودمندی / انرژی: شرکت‌های پیشرو در جهان، ارائه دهندگان خدمات انرژی، تولید کنندگان محصول و شرکت‌های فناوری از Zigbee استفاده می‌کنند. استانداردهای Zigbee راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای کنتورهای هوشمند و شبکه خانگی (HAN) ارائه می‌کنند که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد مصرف انرژی خود را با اتصال آنها به شبکه هوشمند بدانند و کنترل کنند.

دولت بریتانیا Zigbee Smart Energy را به دلیل استحکام، امنیت و توانایی آن در ارائه اتصالات باند فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و زیر گیگاهرتز به‌عنوان شبکه مش برای دستگاه‌های متصل در خانه به شبکه برق انتخاب کرده است.

علت اهمیت زیگبی چیست؟

پروتکل Zigbee یک فناوری قوی و کم خطر با زنجیره تأمین متنوع و جهانی است که شامل بسیاری از پلتفرم‌های سازگار با Zigbee هستند. مهم‌تر از آن، این بدان معناست که محصولات Zigbee وارد بازار به صورت گسترده شده است.

 


به منظور دریافت اطلاعات بیشتر و درخواست اجرای پروژه خانه هوشمند بیسیم از طریق نمایندگی لوکسون اتریش و یا با شماره ۰۹۱۳۳۶۴۸۶۴۱ تماس حاصل بفرمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *