در هنگام نصب یک سیستم نظارتی، سوالی که برای اکثر مشتریان پیش می آید این است که دوربین مداربسته نصب شده چه محدوده را پوشش میدهد؟ و یا دوربین انتخاب شده چه زاویه دیدی دارد؟ پاسخ به این سوالات را عمدتا باید در نوع لنز دوربین انتخاب شده جستجو کرد. هر دوربین مداربسته دارای یک نوع لنز می باشد. بعضی از دوربین ها دارای لنز ثابت ۳٫۶ میلیمتر و یا ۲٫۸ میلیمتر میباشند و بعضی دیگر دارای لنز متغیر از ۲٫۷ میلیمتر تا ۱۲ میلیمتر می باشند.

با معرفی این لنزها شاید برای شما این سوال پیش بیاید که زاویه دید این لنزها چه تفاوتی با یکدیگر دارد. به طور ساده باید گفت هرچه این عدد کوچکتر باشد زاویه دید بیشتر می باشد. به عنوان مثال یک دوربین مداربسته با لنز ثابت ۳٫۶ میلیمتر دارای زاویه دید ۸۰ درجه و یک دوربین مداربسته با لنز ثابت ۲٫۸ میلیمتر دارای زاویه دید ۹۵ درجه می باشد. در شکل زیر به طور کامل نسبت بین لنز و زاویه نشان داده شده است.

 

 

 

با مقایسه نوع لنزها در تصویر بالا در میبابیم که:
زاویه دید دوربین مداربسته با لنز ۳٫۶ میلیمتر ۸۰ درجه است.
زاویه دید دوربین مداربسته با لنز ۶ میلی متر ۵۰ درجه است.
زاویه دید دوربین مداربسته با لنز ۸ میلی متر ۴۰ درجه است.
زاویه دید دوربین مداربسته با لنز ۱۲ میلی متر  ۲۵ درجه است.

سوال بعدی که برای بسیاری مطرح میشود این است که چرا دوربین های با لنز بالاتر که دید کمتری دارند، دارای مبلغ بالاتری هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت دید کمتر یک دوربین نشان از کم اهمیت بودن آن نیست و این نوع دوربین ها به دلیل زوم بیشتری که دارند برای اماکنی که نیاز به مراقبت ویژه از جسم خاصی و یا کانتر فروشگاه دارند مناسب می باشند.

با بررسی دقیق تر و حرفه ای تر این موضوع سایر المان هایی که بر زاویه دید تاثیر گذار هستند را میتوانیم معرفی کنیم مانند فاصله کانونی لنز، سایز چیپ تصویر و نوع برش تصویر.

فاصله کانونی لنز:

در دوربین های مداربسته به طور مختصر میتوان گفت هرچقدر این فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، زاویه دید کمتر است و بالعکس.

سایز چیپ تصویر:

اندازه چیپ تصویر اندازه سنسور) نسبت مستقیم با زاویه دید دارد، یعنی هرچه چیپ بزرگتر باشد، زاویه دید بیشتر است. اما در اکثر دوربین های مداربسته این سایز یکسان می باشد. بنابرین دارای اهمیت کمتری نسبت به سایر پارامترها میباشد.

نوع برش تصویر:

در مورد برش تصویر احتمالا با اعداد ۴:۳ و ۱۶:۹ آشنایی دارید و میدانید که سایز تصویر در این دو کاملا متفاوت است. که استاندارد جدید عدد ۱۶:۹ و یا ۱۶:۱۰ را معرفی میکند که دارای عرض و ارتفاع بیشتری است.

بنابرین برای بدست آوردن زاویه دید دوربین مداربسته تنها کافیست نوع لنز و نوع چیپ (سنسور) را بدانیم و با استفاده از جدول زیر زاویه را بدست آوریم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *